KRM

Thorbjørn Lie-Jørgensen (1900 - 1961)

Thorbjørn Lie-Jørgensen malte ofte landskap ved sjøen eller interiører. Maleriene preges av fint avstemte fargeflater og en vilje til å forenkle og redusere synsinntrykkene. Flere fremhever hans evner som kolorist, noe han også benyttet til fulle i sitt mangeårige virke som sølvsmed og emaljekunstner. Lie-Jørgensen var ansatt som tegner hos David Andersen fra 1927-39 og fortsatte som freelance-tegner frem til 1961. Som maler var han opptatt av å forene en sterk naturopplevelse med de formale elementene i bildet. Det skulle være samsvar mellom opplevelsen av motivet og uttrykket i bildet. I stedet for å legge vekt på det ekspressive ville Lie-Jørgensen bygge opp sine bilder ut fra «objektive» komposisjonelle lover.

«Jeg begynte dessverre for sent å samle på Thorbjørn Lie-Jørgensen. Jeg hadde forbindelse med ham kun i noen år før han døde i 1960. Det første maleri jeg kjøpte av ham var «Uveir (Fra Videheia) et par år etter at det var malt i 1950. […] Jeg husker at jeg kunne betale disse verker kontant. Dette gledet ham for han skulle nettopp ha vernissasjefest i anledning sin utstilling på Kunstnernes Hus på denne tiden. Han sa: Du reddet hele vernissasjearrangementet for meg. Det var jo morsomt å høre, for selv om han hadde et solid navn og skapte gode ting var det nok av og til mangel på kontanter hos ham. […] Jeg husker særlig godt bildet «Solrenning». Det hang ennå på staffeliet. Vi diskuterte det. Jeg sa til ham at det ikke var ferdig nederst i venstre hjørne, og til min «tilfredsstillelse» sa han at det hadde jeg rett i.» (Halvdan Hafsten)

SHH.160_web1280bredde.jpg#asset:11517

Solrenning, 1956-59. Innkjøpt fra kunstneren

‘Solrening opplevde jeg en tidlig sommerdag. Jeg var kommet fra Italia og var meget dårlig, jeg måtte ut for å få luft. Jeg opplevet da solens komme over kysten og det var en betagende opplevelse og se de mørke blå fjellene skifte i valører. Også de forblåste trærne med løvduster som også fikk liv og spill. Jeg bestemte mig da til å male et slikt bilde og malte da en skisse på stedet. Senere har jeg tatt bildet opp og forenklett det noe. En opplevelse en slik tidlig morgen er av betagende virkning. Fargene er klare og gir et merkelig lys. Jeg har ved flere leiligheter malt bilder fra den tiden på døgnet.’
(Skrevet av kunstner på oppfordring av Hafsten)

SHH.158_web1280bredde.jpg#asset:11516

Blått Interiør, 1956. Innkjøpt fra kunstneren

‘Vinduet. Det blå interiør er en direkte malerisk opplevelse ved de store kontraster i figurens orange og rummets dype blå og så dertil den sterke kontrast i valørspillet som også har sin betydning i billedskapningen. Jeg har malt dette rummet engang før, men da var rummet hollt i gult og uten figur.’ (Skrevet av kunstner på oppfordring av Hafsten)

Artikkel og utvalg fra arkiv
Hanne Beate Ueland, avdelingsdirektør Stavanger kunstmuseum

Fotos
Stavanger kunstmuseum