KRM

Ragnar Kraugerud (1909 - 1987)

Kraugeruds malerier er ofte preget av en karakteristisk mørk konturlinje som rammer inn figurene. Han arbeidet med en dramatisk forenkling av motivene og lot kun det aller mest nødvendige stå igjen. Men malingen ble generøst påført lag for lag, til bildene fikk en grov overflate. Teknikken står godt til motivene og tilføyer en nærhet og en dyster undertone i flere av hans bilder. Kraugerud var som flere av kunstnerne i Hafsten-samlingen sterkt influert av den tyske ekspresjonismen. Den franske ekspresjonisten George Rouault (1871-1958), kjent for malerier med tydelige konturer, har nok også påvirket Kraugerud.

«Mitt første Kraugerud-bilde het «Familie». Det kjøpte jeg ute hos ham på Slependen etter anbefaling av Harald Dal. Jeg husker Dal pekte på et parti som var altfor hvitt og ba Kraugerud avstemme fargen litt. Det gjorde han med det samme. Tømmerhoggere kjøpte jeg først flere år etter at det var malt. Jeg var litt i tvil. Bildet ble først utstilt i Stockholm og siden i Göteborg, og jeg hadde enda ikke bestemt meg. Kraugerud fortalte at et svensk museum var interessert i bildet, hvoretter jeg straks kjøpte det. Heldet fulgte meg den gangen.»
(Halvdan Hafsten)

SHH.123_familie_versj2_mindrerosa.jpg#asset:11450

Familie, 1940. Innkjøpt fra kunstneren

‘Et karrig billede. Jeg ville ikke la disse mennesker sitte i senger, på stoler eller henge oppmed vegger, men forsøke å få tak i deres ansikter for å felle dem inn i billedflaten. Det er fjellfolk som de er blitt av deres enkle og harde liv.’ (Skrevet av kunstner på oppfordring av Hafsten)

SHH.120_HestI_lesshighlightoa.jpg#asset:11449

Hest I, 1938. Innkjøpt gjennom Dir. Bredo Grimsgaard, Oslo, 1951

‘«Hest I» er fra samme tid som «Hoggere». Jeg har forsøkt å få frem en ensomhetslyrikk. Det er et magisk motiv som jeg har arbeidet med frem til nesten ornamental forenkling.’ (Skrevet av kunstner på oppfordring av Hafsten)

SHH.124.jpg#asset:11451

Dølefolk (Fjellfolk), 1945. Innkjøpt fra kunstneren

‘Dette er et mere realistisk billede enn de øvrige. Synsbilledet har her betydd mer enn refleksjonene. Det primitive og jordnære miljø har vært inspirerende faktor.’ (Skrevet av kunstner på oppfordring av Hafsten)

Artikkel og utvalg fra arkiv
Hanne Beate Ueland, avdelingsdirektør Stavanger kunstmuseum

Fotos
Stavanger kunstmuseum