BLUNK

Trond Mohns samling

25. feb. 2023 - 15. okt. 2023

Utstillingen er basert på samlingen som Stavanger kunstmuseum fikk i gave av Trond Mohn i desember 2022. Samlingen er bygget opp rundt et prinsipp om å inkludere ett verk av hver kunstner og alle verkene i samlingen vises i denne utstillingen. Flere av kunstnerne i samlingen er født på 1980-tallet og representerer en generasjon av nylig etablerte kunstnere som fanger opp tendenser i sin samtid. Mediemessig spenner samlingen vidt, her er både malerier, skulpturer, installasjoner, videoverk, tekstil og fotografi.

Bare noen få av av kunstnerne er i museets samling fra før, likevel er det flere spennende krysskoblinger mellom denne samlingen og museets eksisterende samlinger. Trond Mohns gave til Stavanger gir museet mange sterke og interessante kunstverk som vi gleder oss til å vise frem og som museet ser frem til å arbeide videre med i årene som kommer.

Samlingen består av verk av Alexander Carver, Ambera Wellmann, Andreas Hamran Færø, Andrew Mealor, Arna Óttarsdóttir, Arvid Pettersen, Ben Burgis & Ksenia Pedan, Bjørn-Sigurd Tufta, Chelsea Culprit, Corey Whyte, Dag Erik Elgin, David Douard, Dickon Drury, Else Leirvik, Endre Opheim, Evgeny Antufiev, Farah Al Qasimi, Florian Neufeldt, Gabriele Beveridge, GCC, Hamish Fulton, Ignasi Aballí, Ilija Wyller, Im Heung-Soon, Jala Wahid, Jesse Darling, Jimmie Durham, Johannes Wald, John Zurier, Jone Kvie, Julian Fickler, Katja Novitskova, Kjersti Foyn, Lene Baadsvig Ørmen, Linda Soh Trengereid, Liv Ertzeid, Marlena Kudlicka, Martin Sæther, Matthew Quentin Midtskau, Michael E. Smith, Natalie Dray, Nicolas Deshayes, Nina Canell, Olve Sande, PAKUI HARDWARE, Paul Fägerskiöld, Per Dybvig, Per Inge Bjørlo, Pieter Schoolwerth, Piotr Lakomy, Rebecca Ackroyd, Roald Kyllingstad, Ry David Bradley, Ryan Estep, Sara Loibl, Sol Calero, Stanley Whitney, Stephan Baumkötter, Sverre Wyller, Tarald Wassvik, Tom Howse, Vegard Vindenes, Vera Kox, Victoria Adam, Walker Brengel, Yu Honglei og Zhou Siwei.

Et av rommene i BLUNK-utstillingen er nå stengt for å forberede arbeidet med neste utstilling Den forbudte skogen - Andreas Siqueland og Halvdan Hafstens samling som åpner 11. november. Resten av utstillingen vises som planlagt frem til 15. oktober.

Men også etter at BLUNK - Trond Mohns samling tas ned kommer det til å vises verk fra Trond Mohns samling i museet. Vi gleder oss til å vise helt nye verk som har blitt kjøpt inn nylig for å komplettere Trond Mohns samling som del av vår samlingspresentasjon. Disse verkene er laget av kunstnerne Marit Følstad, Marius Engh, Damla Kilickiran og Sverre Wyller.

BLUNK | Trond Mohns samling
I forgrunnen maleri av Pieter Schoolwerth. Foto: Erik Sæter Jørgensen
BLUNK | Trond Mohns samling - foto Erik Sæter Jørgensen
Fra venstre: Michael Smith, Tarald Wassvik, Evgeny Antufiev, Ben Burgis og Ksenia Pedan, Endre Opheim. Forgrunn: Yu Honglei. Foto: Erik Sæter Jørgensen
BLUNK | Trond Mohns samling. Foto: Erik Sæter Jørgensen
Fra venstre: Olve Sande, Ry David Bradley, Corey Whyte. Foto: Erik Sæter Jørgensen
BLUNK | Trond Mohns samling. Foto: Erik Sæter Jørgensen
Fondvegg: Bjørn Sigurd Tufta, Tom Howse. På gulvet: Lene Baadsvig Ørmen. Foto: Erik Sæter Jørgensen
BLUNK | Trond Mohns samling. Foto Erik Sæter Jørgensen
Fra venstre: John Zurier, Ilija Wyller, Ambera Wellmann. Foto: Erik Sæter Jørgensen
BLUNK | Trond Mohns samling. Foto: Erik Sæter Jørgensen
Fra venstre: Stephan Baumkötter, Julian Fickler, David Douard. Foto: Erik Sæter Jørgensen
BLUNK | Trond Mohns samling
Fra venstre: Sara Loibl, Jesse Darling, Chelsea Culprit. Foto: Erik Sæter Jørgensen

Under åpningen av utstillingen 25. februar 2023 var det en samtale mellom Trond Mohn og gallerist og samlingsrådgiver Arve Opdahl. Denne samtalen kan ses på YouTube.

I videoen kan du også se ordfører Kari Nessa Nordtun åpningstale for utstillingen, samt MUSTs administrerende direktør Siri Aavitsland og kunstmuseets avdelingsdirektør Hanne Beate Uelands taler.