Arrangement

I am/We are

Kuratorpresentasjon og filmvisning

10. feb. 2022 KL. 18:00 - 20:00

I år er det 50 år siden avkriminaliseringen av homofili i Norge. Stavanger kunstmuseum markerer dette med filmprogrammet “I am/We are”. Gjennom kunstneriske perspektiv belyser programmet problemstillinger knyttet til sex, kjønn, feminisme, svart identitet, rase, skeiv kultur og HIV/AIDS.

Dette er den første i en serie på tre visninger. Kvelden er dedikert til livet og arbeidet til kunstneren David Wojnarowicz (1954–1992), på 30-årsdagen for hans AIDS-relaterte død.

«I am/We are» er kuratert av Tommaso Speretta som også er medkurator for utstillingen Hvert øyeblikk teller som åpner 18. februar på Henie Onstad Kunstsenter. Filmprogrammet som vises her i Stavanger er basert på Sperettas doktorgradsarbeid om HIV/AIDS i videokunst, og han vil gi en introduksjon til programmet før filmvisningen. Introduksjonen holdes på engelsk og filmene har engelsk tale.

Filmene som vil bli vist er:

Marion Scemama

Self-Portrait in 23 Rounds: a Chapter in David Wojnarowicz’s Life, 1989–1991 | 2018, Frankrike, 78 min

Mer enn to tiår etter kunstneren David Wojnarowicz’ død hyller hans mangeårige venn og filmskaper Marion Scemama arbeidet og den politiske aktivismen til en av de mest interessante kunstnerpersonlighetene i 1980-tallets New York. Filmen, halvt dokumentar og halvt essayistisk, er basert på et fem timers intervju som den franske filosofen Sylvère Lotringer gjennomførte med kunstneren i leiligheten hans i East Village i 1989, filmet av Scemama. Sittende ved kjøkkenbordet snakker Wojnarowicz oppriktig om sin seksualitet og sin kunst, og vanskelighetene med å takle sin egen dødelighet i et samfunn der regjeringen forsøker å usynliggjøre HIV/AIDS-tragedien. Deler av Scemamas private arkiv og opptak som ikke tidligere er vist, er redigert sammen med bilder av kunstnerens arbeid, inkludert filmer, malerier og forestillinger. Ved å stadfeste sin rolle som en ledende stemme for AIDS-aktivisme, etterlater Wojnarowicz i denne dypt rørende filmen en arv som fremdeles har aktualitet i dag.

Tom Rubnitz

Listen to this | 1992, USA, 15 min

«Listen to this» er Tom Rubnitz sitt siste verk, før han døde av AIDS-relaterte komplikasjoner i 1992 i en alder av 26, og etterlot filmen uferdig. Filmen er beskrevet som et 15 minutters langt manifest, «et slag i magen», av AIDS-aktivisme og en oppfordring til handling. Vi møter kunstner David Wojnarowicz utkledd som nyhetsoppleser på TV mens han resiterer en voldsom monolog foran kamera. Teksten er i stor grad basert på Wojnarowitcz sitt essay "Post Cards From America: X-Rays From Hell" (1989), og er et smertefullt vitnesbyrd om hans personlige opplevelse av HIV/AIDS. "Da jeg ble fortalt at jeg hadde fått dette viruset," resiterer han, "tok det ikke lang tid før jeg innså at jeg også hadde fått et sykt samfunn."

Still fra Marion Scemama, Self-Portrait in 23 Rounds: a Chapter in David Wojnarowicz’s Life, 1989–1991, 2018, Courtesy Marion Scemama