Arrangement

Babyomvisning

Den forbudte skogen

15. mai 2024 KL. 12:30 - 13:00

Velkommen til babyomvisning i utstillingen Den forbudte skogen. Omvisningen holdes av en av våre formidlere. Babyomvisning er en omvisning tilpasset deg som er i permisjon med barn opptil 1 år som ønsker litt kulturelt påfyll. Sammen med barna utforsker vi kunsten i et rolig tempo.

Andreas Siqueland (f. 1973) ble invitert til å skape nye arbeider i tilknytning til kunstverk fra Halvdan Hafstens samling. Han valgte å ta utgangspunkt i samleren og samlerens hjem. Hafstens bolig på Grefsen i Oslo var malerienes hjem frem til de ble gitt i gave til kunstmuseet i Stavanger. I utstillingen Den forbudte skogen blir rommet mellom det private og det offentlige et omdreiningspunkt for å se nærmere på de ulike kunstnerskapene og hvilken rolle de spiller i dag.

Samling Halvdan Hafsten består av 208 kunstverk av de åtte kunstnerne Reidar Aulie, Harald Dal, Arne Ekeland, Erling Enger, Kai Fjell, Ragnar Kraugerud, Thorbjørn Lie-Jørgensen og Alexander Schultz. Samlingen ble gitt til Stavanger kunstmuseum (den gang Rogaland kunstmuseum) i 1984.