Maria Nepomuceno

Afetosyntesis

17. mar. 2017 - 28. mai 2017

Ved bruk av farget tau og perler skaper den brasilianske samtidskunstneren Maria Nepomuceno (f.1976) organiske skulpturer som brer seg ut i rommet. De store – ofte spiralformede skulpturene – er inspirert av gamle brasilianske håndverkstradisjoner. Ved hver utstilling tilpasses skulpturene til stedet de vises.

Da museet mottok Jan Groth og Steingrim Laursens samling innebar dette en større vektlegging av senmodernismens uttrykksformers samt fokus på andre kulturer. Med utstillingen av Maria Nepomucenos verk ønsker vi å jobbe videre med de muligheter som ligger i forlengelsen av en slik samling.

Dette er første gang Maria Nepomucenos verk presenteres i Norge. Utstillingen vil reise videre til Kunsthuset Kabuso.

Foto: Maria Nepomuceno, Untitled, 2010, Courtesy Maria Nepomuceno og Victoria Miro Gallery