must-bgPage 1Page 1clockclosePage 1facebookPage 1Page 1linkedinPage 1Page 1searchsearchtwitterPage 1
Utstilling

Bill Viola

Livet etter døden

30. nov. 2017 - 31. des. 2018

Bill Viola (f. 1951) er en pioner innen videokunst og produserte sine første videoarbeider i begynnelsen av 1970-årene. I over 40 år har han laget kunst som kretser rundt universelle menneskelige erfaringer, som fødsel, liv og død. De har ofte spirituelle og religiøse undertoner, med referanser til zenbuddhisme, islamsk sufisme og kristen mystisisme. Videoarbeidene vises i installasjonsform, som aktiverer utstillingsrommet og omslutter betrakteren i lyd og bilde. Viola tar i bruk videomediets teknologiske muligheter, samtidig som han låner narrative virkemidler fra det klassiske teateret. Motiver fra vestlige og østlige billedtradisjoner er vanlig forekommende referanser i Violas verk, ofte hentet fra middelalder- og renessansemaleri.

I denne utstillingen vises to av Bill Violas arbeider, Tristan’s Ascension (2005) og Man Searching for Immortality / Woman Searching for Eternity (2013).

Vannets symbolikk er stadig tilbakevendende i Violas kunstnerskap, både som rensende- og som ødeleggende naturkraft. Som liten gutt var Viola nær å drukne i en innsjø, en opplevelse han har beskrevet som fredfull og vakker og som har preget hans kunstnerskap. I Tristan’s Ascension er vannet et kraftfullt virkemiddel med sterke symbolske undertoner. Verket er en del av Tristan-prosjektet, en serie videoverk inspirert av Richard Wagners opera Tristan og Isolde (1857-59). Operaen var basert på den romanske middelaldertragedien om Tristan og Isoldes umulige kjærlighet.

Man Searching for Immortality / Woman Searching for Eternity er en tokanals videoinstallasjon. Den nakne kroppen har hatt en sentral posisjon i kunsthistorien siden antikken, men da som oftest i en idealisert form. Alderdom og kroppslig forfall er tabubelagte temaer i vår kultur. Gjennom dette verkets enkle, men poetiske natur introduserer kunstneren problemstillinger som berører selve kjernen i vår eksistens.

Bill Viola studerte ved Syracuse University i New York og arbeidet i midten av 1970-årene ved det anerkjente videostudioet Art/Tapes/22, hvor han kom i kontakt med kunstnere som Nam June Paik, Bruce Naumann og Vito Acconci. I 1980 hadde Viola et års residensopphold i Japan, hvor han blant annet studerte zenbuddhisme. Verkene hans har vært stilt ut over hele verden, og han har også laget kunst for TV, konserter, operaer og kirkerom. I 2017 hadde ble Violas arbeider stilt ut i flere museer, inkludert Palazzo Strozzi, Firence; Directorhallen, Hamburg og Guggenheim-museet i Bilbao.


Begge verk er deponert av Tone og Tor Dagfinn Veen.