must-bgPage 1Page 1clockclosePage 1facebookPage 1Page 1linkedinPage 1Page 1searchsearchtwitterPage 1

Barbara Slowik ny salgs- og serviceleder

Vil gjøre foajeen til et inspirerende sted

15. mai i år tiltrådte Barbara Slowik stillingen som salgs- og serviceleder ved Stavanger kunstmuseum. Hun var en av 79 søkere til den attraktive stilingen og er veldig glad for å ha blitt en del av teamet på kunstmuseet. I de drøyt to månedene som er gått siden starten har hun brukt tiden på å sette seg inn i den omfattende stillingen og starte planleggingen av en utvikling av kunstmuseets foaje. Slowik har sin utdanning innen kunst og markedsføring og har blant annet bakgrunn fra gründerbedriften Smågrønt, som har fått mye medieoppmerksomhet det siste året. Hun har også ledererfaring fra hotellnæringen.

Barbara, kan du forklare hva som ligger i stillingen «salgs- og serviceleder»?

  • Det er en ganske omfattende stilling som innebærer ansvaret for alle publikumsfasilitetene ved Stavanger kunstmuseum. Jeg har ansvaret for billettsalg, kafe og butikk med alle deltidsansatte og den kommersielle utviklingen.

Det høres spennende og omfattende ut. Hva er dine mål for arbeidet som salgs- og serviceleder?

  • Jeg ønsker å bidra til at kunstmuseet skal få en mer attraktiv kafe med et bedre vareutvalg som appellerer mer til våre ulike kundegrupper. Vi skal bli bedre på service og vi må spisse salgspotensialet vårt i både butikk og kafe. Jeg ønsker at foajeområdet skal bli et inspirerende sted, et sted som motiverer til museumsbesøk, til vider fordypning i og kunnskap om kunst gjennom bøker og kataloger. Men også en til sted å nyte god kaffe og å la alt det som man har opplevd inne i salene synke inn.

Det var ambisiøse mål, hvordan vil du jobbe for å oppnå alt dette?

  • Kunstmuseet har noen generelle utfordringer når det kommer til budsjetter, vi kan ikke bare kjøpe alt vi ønsker oss. Derfor må vi være smarte og bygge stein for stein slik at vi kan tjene mer penger og dermed få mulighet til å gjøre de endringene som må til. En generell utfordring er at vi ikke har råd til nok bemanning i forhold til alle våre funksjoner. Men jeg har noen planer for utvikling av kafeen i helgene som jeg håper skal få en god effekt. I første omgang skal vi jobbe med kafedriften utover høsten, så tar vi butikkutviklingen litt etter hvert. Det er viktig å prioritere, for det er mange oppgaver i hverdagen. Som leder er jeg direkte involvert i driften, står selv i kassen og selger billetter for eksempel.

Det høres ut som du har planene klare. Etter drøyt to måneder i jobben, hva er det beste med den?

  • Stavanger kunstmuseum er et fantastisk sted med sin vakre beliggenhet midt i grønne Mosvannsparken. Jeg har jobbet mye i sommer og det er så fint å være nær naturen. Og så er jeg begeistret for utstillingsprogrammet og samlingene som vises her. Det er et stort kunstmuseum med mye god kunst! Jeg møter også veldig mange interessante mennesker hver dag og jeg har aldri tid til å kjede meg. Det er en perfekt arbeidsplass for en som trives med å ha mye å gjøre. Og så er det rom for å få til en god utvikling, det motiverer meg!